Banned hashtags & hvad de betyder for dig! + lidt om mit Instagame

Are you in it to win it – or?

Jeg må være ærlig og sige at jeg for bare et halvt år siden ikke gik halvt så meget op i Instagram som jeg gør nu. Det har førhen bare været mit lille sted, hvor jeg har kunne dele nogle billeder – egentlig mest for at jeg selv kunne gå tilbage og glo på dem. En virtuel scrapbog kan man vel sige – lidt på samme måde som min blog også i rigtig mange år bare har været noget jeg har holdt for mig selv.

Men i slutningen af 2017 udfordrede jeg mig selv på det med de her sociale platforme og muligheden for at få noget mere trafik og for at kunne komme til at tjene lidt på de forskellige. Og hold nu op, hvor jeg synes at det både er grænseoverskridende og til tider faktisk super frustrerende for jeg anede intet om den slags før jeg besluttede mig for at tage det skridtet videre. Jo altså, jeg vidste jo godt at der er mange ude i verden som lever af deres platforme, men jeg anede ikke særlig meget om hvor mange overvejelser, der i nogle tilfælde ligger bag det specifikke indhold, der bliver udgivet, hvornår det bliver udgivet og hvordan det bliver delt. Det er et rum jeg først for nylig har fået åbnet op til og lad mig være ærlig og sige at det kun gør det hele meget mere indviklet end jeg lige havde regnet med. Men måske er det i virkeligheden også det, der faktisk gør det rigtig spændende at dykke ned i og bruge mere energi på.

Jeg ved jo godt at jeg aldrig bliver en kæmpe stor kanon i influencerverdenen, men det er heller ikke mit mål. Jeg når aldrig den halve million følgere på Instagram – jeg synes dælme det er svært nok at holde mig på de 400 jeg for kort tid siden har rundet. Men jeg tror simpelthen heller ikke at jeg dur til det der 100% digitale liv hvor alt skal virke rigtigt. Og jeg er nok slet ikke parat til at ofre så meget bar hud for at opnå det – på nuværende tidspunkt virker det umiddelbart som det, der virker bedst hvis man vil hurtigt til tops i influencerverdenen (wink wink). Så jeg går ikke all in – men jeg er dog begyndt at eksperimentere lidt med forskelligt indhold og måden jeg deler det på.

Bandlyste hashtags – hvad er det?

Mit brug af hashtags er én af de ting, jeg er blevet lidt nysgerrig på. For det er faktisk meget mere indviklet end bare lige at vælge et par ord, der passer på det indhold, man smider ud. Der er gode hashtags og mindre gode hashtags – og så sender mængden af hashtags iøvrigt et budskab. Alt det var du sikkert godt klar over, men vidste du at der er nogle hashtags, der kan være direkte skadelige for din trafik?

Instagram har valgt at bandlyse en række hashtags. Det betyder at de ikke kommer frem hvis du søger på dem og det betyder også at du – ved at gøre brug af et af de banlyste hashtags – kan få skjult dit indhold fra andres feed eller ligefrem blive shadowbanned i en periode. Shadowbanned betyder at din profil vil være skjult, indtil Instagram vælger at gøre den synlig igen. SAY WHAT?!

Som om det ikke var blevet indviklet nok at få sit indhold ud efter den sidste ændring de lavede med algoritmen – nu risikerer du ved brug af et helt harmløst hashtag som eksempelvis desk (ja wtf.?) at blive losset tilbage til startlinjen.

Tjek dine hashtags – før du udgiver dit indhold!

Før du går i panik kan jeg trøste dig med at du nemt kan tjekke om et hashtag er banned før du bruger det. Det gør du ved at søge på det og tjekke at der i forvejen ligger noget frigivet indhold og at du ikke får beskeden om at hashtagget ikke eksisterer eller er blevet skjult. Easy peasy right? Men lad os lige blive enige om at det da er s**** irriterende at skulle ind og tjekke sine hashtags før man bruger dem… For sagen er den at der ER en liste. En liste over banned hashtags men desværre for os brugere er det kun nogle hashtags, der er permanent bandlyst. Andre er på en evigt skiftende liste, der ændrer sig når teamet bag Instagram synes.

Men grunden til at det er vigtigt for dig at vide – hvis du altså går op i din platform og evt. bruger den i forretningsøjemed – er fordi at det som sagt kan få en stor indflydelse på din trafik. Er du vant til at få et rimelig stabilt antal likes på dit indhold, vil det sikkert komme som et chok for dig hvis du en dag pludselig kun får en brøkdel af dem. Årsagen kan være at du er kommet til at benytte et af de banned hashtags og når først indholdet er ude, nytter det ikke noget at ændre på hashtaggene efterfølgende.

Hvad kan du gøre?

Det eneste man som bruger egentlig kan gøre, er som nævnt at tjekke sine hashtags før man benytter sig af dem og så selvfølgelig sprede budskabet og dele de bandlyste hashtags, man opdager undervejs. Eftersom at listen ændrer sig hele tiden, er det dog ikke muligt at hænge sig i den alt for længe. Googler du lidt finder du nemt en række lister over banned hashtags både dem, der er bandlyst nu og dem, der er bandlyst permanent. Nedenfor er en opdateret liste af currently banned hashtags fra marts 2018:

Har du oplevet at dit indhold er blevet skjult på Instagram?

Måske du også vil synes om:

2 comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *