De af jer, der har fulgt med på Instagram de seneste par måneder har måske bidt mærke i at jeg har arbejdet en del hjemmefra. Selvom jeg har haft mine dage på bureauet – the Harris Agency her i Waikiki – har jeg brugt en hel del tid på et projekt som jeg endelig kan løfte sløret for. Før jeg tog til Hawaii blev jeg nemlig en del af et dansk iværksætterprojekt. Til en start var det egentlig bare meningen at jeg skulle hjælpe virksomheden med at sprede deres budskab på de sociale medier og hjælpe dem med nogle enkelte freelanceopgaver. Men efterhånden som projektet begyndte at tage form blev min rolle i projektet større og større. Jeg begyndte at hjælpe med grafiske opgaver, branding og virksomhedens visuelle identitet og i starten af november blev jeg tilbudt jobbet som virksomhedens Social Media Manager. Et tilbud jeg ikke kunne sige nej til.
Det er nemlig sådan at jeg godt kan lide at have mange bolde i luften. Selvom vi tog til Hawaii med henblik på begge to at arbejde 32 timer om ugen i en amerikansk virksomhed, så er der intet, der har været sikkert fra starten. De første måneder af vores ophold arbejdede jeg for en håndfuld af forskellige virksomheder som freelancer hjemmefra. Det var bestemt en kæmpe udfordring at holde tungen lige i munden og til trods for at jeg ser mange fordele i freelance-livsstilen, så er den version ikke noget jeg vil anbefale nogen, som er på et tidsbegrænset ophold og bor i én verdens dyreste byer. Uvisheden, manglen på stabilitet og de økonomiske bekymringer var stressende og utrolig hårdt mentalt.
På daværende tidspunkt havde jeg heller ingen anelse om, at der helt realistisk fandtes en bedre løsning for mig og at den ventede lige rundt om hjørnet. Da var mit mål bare at finde en amerikansk virksomhed, som ville ansætte mig 32 timer – hvilket i sig selv ikke bare er lige til. Heldigvis faldt tingene perfekt sammen. Jeg sad hos en amerikansk virksomhed, der dengang kun kunne tilbyde mig 16 timer om ugen og pludselig stod jeg med et tilbud fra en dansk virksomhed, som kunne tilbyde mig en aftale for resten af de 32 timer. Fast arbejde fra 1. December hos virksomheden YOKO Danmark. Et helt nyt yoghurt-produkt på det danske marked og et koncept, jeg synes er super genialt!
Jeg vidste ikke helt hvordan det ville blive. Selvfølgelig var jeg bekymret. Ville jeg kunne give mig selv 110% begge steder? Ville jeg være god nok til at udfylde to forskellige roller i to vidt forskellige virksomheder samtidig? Ville det blive et problem at have så stor en rolle i en dansk virksomhed nu hvor jeg befinder mig på den anden side af jorden?
Alligevel var det en nem beslutning og nu da vi omsider har lanceret YOKO kan jeg endelig fortælle jer lidt mere om hvad det egentlig er jeg laver. Mit arbejde som Social Media Manager er nemlig både utrolig omfattende og virkelig lærerigt. Selvom jeg har masser af erfaring med de sociale medier, både i forhold til at lave indhold men også i forhold til hvordan de kan bruges til branding, så er det første gang jeg har titlen SoMe Manager i en professionel sammenhæng.
To dage om ugen arbejder jeg for YOKO. To dage om ugen arbejder jeg for The Harris Agency. Tre dage om ugen forsøger jeg at holde fri, men efterhånden som tiden går er flere og flere fridage gået med arbejde. Heldigvis er mit arbejde med YOKO fleksibelt – på godt og på ondt. Det betyder på den ene side at jeg aldrig helt har fri men på den anden side at jeg som udgangspunkt selv kan fordele mine ugentlige timer og det er virkelig noget jeg sætter pris på.
Det lyder privilegeret at arbejde fire dage om ugen, men man skal også huske på at vi kun er her på Hawaii i et år, så det kan være svært at føle at man får nok ud af sit ophold, hvis man sidder foran en laptop de klassiske 37 timer om ugen. I de uger, hvor vi har været nødt til at arbejde ekstra – blandt andet på grund af forskellige photoshoots med Harris Agency og nogle særlige projekter på Cs arbejde har overskuddet til at køre øen rundt, tage på hikes, ud og surfe og alle de andre sjove aktiviteter, været minimalt. Og så er vores løn selvfølgelig også bestemt efter hvor meget vi arbejder. Så det har været et tilvalg af tid og et fravalg af så meget andet. Det vigtigste er jo, at vi kan få hjulene til at køre rundt og kommer hjem med masser af erfaring og gode oplevelser.
Mit job hos YOKO er stadigvæk meget nyt forstået på den måde, at vi først for få dage siden har lanceret produktet. Det betyder også at bølgerne går rigtig højt lige nu og at fokus skal være på plads morgen, middag og aften. Jeg kan mærke at jeg brænder for projektet og det er nok også derfor at jeg ikke sagde nej til jobbet mod at finde timerne i en anden amerikansk virksomhed. Faktisk supplerer mine to forskellige roller hinanden virkelig godt. I begge virksomheder arbejder jeg med sociale medier, produktion af indhold, grafisk design, foto, video og branding – og alligevel er mine dage virkelig forskellige. At arbejde fast hos både en dansk og en amerikansk virksomhed har vist sig at være langt mere fordelagtigt for mig end jeg havde forestillet mig. Og forhåbentlig føler begge virksomheder også at jeg kommer med initiativer, der måske er inspireret lidt af en anden verden. Hvad ved jeg!
Der er allerede gået alt for lang tid siden jeg opdaterede jer sidst. Jeg trøster mig selv ved tanken om at det nye år stadigvæk blot er begyndt og at jeg ikke har en frist på hverken den ene eller anden kontrakt. Fremtiden må vise hvor jeg ender og indtil da vil jeg forsøge at spamme jer med yoghurt-opslag af en anden verden. Hvis I har lyst til at følge med i det vi laver, kan I finde os her.
2 comments
Det helt fantastisk at læsning og om alt det du / i har gang i ❤️Knus og krammer farmor og Søren